Echte bovenbouwers!

Gisteren zijn we gestart met onderzoek doen. We zitten nog in de verkennende fase. We hebben in de boeken gezocht naar interessante uitvinders en uitvindingen die we echt kunnen gaan onderzoeken. Om de kinderen goed te kunnen begeleiden, was de ene helft van de klas met mij bezig met de boeken, terwijl de andere helft van de klas zelfstandig aan het werk was. En natuurlijk draaiden we daarna de rollen om. Echte knappe bovenbouwers! De kinderen hielpen elkaar met het zelfstandig werken en ik kon lekker meedoen met de kinderen die in de boeken doken.
Het gesprek met de halve klas over de uitvindingen en uitvinders leverde veel op. Behalve dat we aan het snuffelen waren in de boeken, leerden we ook wat een inhoudsopgave is en wat een register. En hier en daar werd al wat gelezen over de uitvindingen. ”Juf, hier staat wanneer het was. Zal ik dat ook op het briefje erbij zetten?” ”Negentiende eeuw. Wanneer is dat dan?”
Er zijn al veel mooie onderzoeksonderwerpen langsgekomen. Van de wc tot oorlogsschepen, van de fiets tot de tablet, van post-its tot vliegtuig enz. enz.

onderzoek 3 onderzoek 3
onderzoek 2 onderzoek 2