17/11/2017 - naar pand 5

Vandaag gaan we naar Pand 5; het restaurant waar de vader van Jesse werkt (Joop). Bij binnenkomst gaan we eerst maar eens rondkijken wat we allemaal zien. Daarna schuiven we aan de tafels en mogen we Joop onze vragen stellen; en dat zijn er best heel wat! Want hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat het eten op tijd klaar is voor alle klanten? En krijgt de kok zelf geen trek van al dat lekkere eten koken? En hoe heet zo'n grote lepel met van die gaatjes erin? Wanneer onze vragen beantwoord zijn, mogen we ook nog een kijkje nemen in de keuken. Ook hier laat Joop ons zien welke spullen er zijn, wat hij gebruikt, hoe hij het eten bewaart, hoe de borden schoongemaakt worden etc. Bij Pand 5 is er ook nog een 'feest' ruimte en de discolampen staan al voor ons aan. Ook hier mogen we natuurlijk even rondkijken. We eindigen met een drankje en wat lekkers erbij....Bedankt voor de gastvrijheid Joop!

14/11/2017 - pakjes in de sloot

Vandaag werden we opgehaald door Finn uit de oranje groep. Juf Lotte heeft iets gevonden en het lijkt erg belangrijk...Of wij ook willen kijken en helpen. Toen juf Lotte naar school reed in haar auto, lag er een brief in de berm. Onderweg werd ze ook nog aangehouden door een visser die wel drie pakjes in zijn visnet had. Oh jee...wat is hier aan de hand. In de brief stond geschreven dat de vooruit-reis-pieten de pakjes zijn kwijtgeraakt en of wij een oplossing kunnen bedenken. Nou; daar hebben de kinderen ideeën genoeg voor!
Mikki: als ik nou mijn schoen zet, kan ik de cadeautjes erbij zetten met een briefje dat ze die mee moeten nemen
Zenna: we kunnen de pieten een brief sturen dat ze op de Julianaschool de cadeautjes kunnen ophalen
Rosa: we kunnen ook naar Spanje rijden en ze brengen
Quiyoni: als de pieten bij mij thuis komen, dan word ik altijd wakker en hoor ik ze....en kan dan zeggen dat de drie cadeautjes bij ons op school liggen
Armin: we kunnen een kaartje posten aan de pieten dat we drie pakjes gevonden hebben
Mikki: of flessenpost sturen naar de stoomboot
Riff: we moeten wel de pakjes even te drogen hangen...
Jesse; we kunnen ook een briefje sturen dat ze wel opletten dat de pakjes niet meer van de boot vallen
Mike: er is ook een pietenboot die ze dan kan oprapen
Barbara: er is een Sinterklaas-app. Misschien kunnen we een app-je sturen dat de pakjes hier zijn
Jaydee: we kunnen ook de postbode vragen of hij ze mee wil nemen en naar de stoomboot brengt
Anne: of een tekening of brief sturen naar Sinterklaas en die komt dan uit de printer. Sinterklaas hangt die altijd in zijn kamer en zo leest hij het
Mirte: mijn zwemjuf woont ook in Spanje en die kan het doorgeven aan de pieten
Jens: we kunnen de pakjes buiten zetten
Noud: mijn opa heeft een eigen boot en die kan er naartoe varen...
Lenny: mijn opa heeft een zeilboot, dat zou ook kunnen
Puck: mijn zussen hebben ook een bootje
Marit: maar Sinterklaas mag het niet weten omdat hij dan denkt dat de pakjes misschien gestolen zijn?
Jitse: en Sinterklaas leest alle brieven, dus we kunnen het ook niet per post laten weten!

U hoort het al: genoeg ideeën en plannen....maar hoe het verder zal aflopen? Kijkt u ook mee naar het Sinterklaasjournaal op NPO 3 om 18.00 uur!

07/11/2017 - naar het restaurant

Naast het keuvelen zijn we in de klas ook volop begonnen aan ons thema 'smakelijk eten'. Met de kinderen hebben we een mindmap gemaakt over wat wij al weten over uit eten gaan in een restaurant. Ook zijn ze tijdens hun spel aan het ontdekken wat je doet wanneer je de rol van ober/serveerster, kok of klant bent. We hebben deze week naar foto's gekeken over allerlei handelingen en spullen die een kok doet/nodig heeft. Zo komen we steeds meer te weten met elkaar.
Op vrijdag 17 november gaan we met de klas naar het restaurant waar Joop werkt; de vader van Jesse. Hier zullen we 'in het echt' gaan bekijken en bespreken hoe het nu reilt en zeilt in een restaurant. U hoort van ons hoe dat verder gaat....

07/11/2017 - schoolontbijt

Deze ochtend was er een schoolontbijt in de klas! De kinderen mochten in pyama op school komen (en we hebben er een heerlijke pyama-dag van gemaakt!). De tafels waren gezellig gedekt...er was van alles om te proeven. Ter promotie van het 'gezonde ontbijt' hebben we natuurlijk eerst even met elkaar bedacht waarom ontbijten zo belangrijk is: 'daar krijg je energie van' en 'dan gaat je motor starten'. Op tafel stond volkorenbrood, spelt-rijstwafels, volkorenkadetten, krentenbollen, jam, smeerkaas, appelstroop en kaas. Ook een appeltje en komkommer ontbraken niet. En natuurlijk een gezond glaasje melk, thee of water erbij. Wat hebben we heerlijk gesmuld! Ons ontbijt ging schoon op!

31/10/2017 - smakelijk eten

We zijn weer fijn van start gegaan; zo na de herfstvakantie. Omdat de komende periode aan elkaar hangt van gezellige feesten, hebben wij besloten om een overkoepelend thema te organiseren over het restaurant. Ons nieuwe thema heet 'smakelijk eten'. Natuurlijk komen de aankomende feesten als Sint Maarten, Sinterklaas en Kerst ook aan bod. 

Deze week zijn we al meteen van start gegaan; we hebben in tweetallen aan elkaar vertelt wat we al weten over 'uit eten gaan' en hoe het er dan aan toe gaat in een restaurant. Hiervan hebben de kinderen een mindmap gemaakt. Dat is een overzicht met tekeningen en teksten; een brainstorm over ons thema. Ook hebben de kinderen in groep 3 een eigen woordweb gemaakt over het restaurant.  
De themahoek is inmiddels omgetoverd tot restaurant; de kinderen spelen daar nu hun eigen verhaal uit. Maar over twee weken gaan we met de klas in een 'echt' restaurant kijken en dan kunnen we ons eigen restaurant ook eens kritisch gaan bekijken...Want hoe werkt dat nu precies in een restaurant?

Ook de jaarlijkse keuvelavond komt er weer aan. Bij de werktafel maakt iedereen een lampion. Deze keer van een glazen potje! Bent u benieuwd naar de resultaten? Komt u dan ook kijken op onze keuvelavond. Deze avond is er in iedere klas een tentoonstelling van alle gemaakte lampionnen. Super gezellig en sfeervol!
Bij de constructie loopt er ook een activiteit: een poppetje ontwerpen met lampion in de hand. Dat is voor een aantal nog flink uitproberen...

27/10/2017 - lampionnenavond

Tijdens de lampionnenavond, op donderdag 9 november, wordt dit jaar een veiling georganiseerd. Alle leerkrachten en een ouder bieden een dienst aan en het geld dat wordt opgehaald met deze veiling is voor William Sintenie. William is de vader van oud-leerlingen van ons en heeft een ernstig fietsongeluk gehad, waardoor hij verlamd is geraakt. Met het geld worden hulpmiddelen bekostigd waardoor William beter kan bewegen.
In de hal bij de trap hangen posters waarop alle diensten staan vermeld. Juf Francisca gaat met 4 kinderen het boek 'Een taart voor kleine beer' lezen. In het verhaal wordt er een heerlijke chocoladetaart met aardbeien gemaakt voor kleine beer. Ze kunnen niet wachten om ervan te proeven. Achterin het boek staat het recept van deze chocoladetaart. Natuurlijk gaan we dit recept ook uitproberen en wanneer de taart klaar is....lekker opeten!
Juf Jo-Nele komt een avond oppassen bij één gezin. Daar horen spelletjes doen, voorlezen en misschien wel een kussengevecht natuurlijk bij!

17/10/2017 - kokosnoot

Op een onbewoond eiland kunnen bomen staan. Volgens de kinderen zijn dat vooral palmbomen (kokosbomen zoals zij dat noemen). Zo ook bij vos en haas. Er staan maar twee bomen op hun eiland. In palmbomen hangen ook kokosnoten...hoe zou je die open krijgen? Hoe zou het kokosmelk smaken? Hoe zou kokos proeven? Tijd om het uit te proberen! Een kokosnoot is heel hard, komen we al snel achter. Die krijg je niet zomaar open. Een aantal wilde plannen worden bedacht, maar we kiezen toch maar voor de boormachine of met een hamer. Zenna denkt eraan om een boormachine van thuis mee te nemen. Maar die komt er niet zomaar doorheen. Met een hamer en schroevendraaier lukt het wel. Er loopt kokoswater uit de kokosnoot. Dat is bijna doorzichtig: 'huh; helemaal niet zoals kokosmelk eruit ziet, want dat is wit...' Jaydee en Noud gaan de kokosnoot nog openbreken met een hamer: gelukt! Nu kunnen we het kokos eruit schrapen en proeven. Smaken verschillen want de één smult ervan, de ander vindt het vies en sommigen willen helemaal niet proeven en alleen ruiken.

09/10/2017 - verhalen schrijven

Bij de zandtafel hebben we onze verteltafel over vos en haas. De kinderen kunnen hier de avonturen naspelen die vos en haas in het boek beleven, maar ze kunnen natuurlijk ook eigen avonturen bedenken! Deze verhalen gaan we ook opschrijven. Dat mogen ze doen bij de computer. In tweetallen gaan de kinderen werken aan een eigen verhaal over vos en haas. Samen mooie zinnen bedenken en de woorden analyseren (hakken). Dan ook nog de goede letters aan de klanken koppelen. In de eindkring mogen ze hun eigen verhaal voorlezen! Knap hoor.
 

09/10/2017 - over het thema

Wat een ontzettend leuk boek is het: 'vos en haas op het eiland'. En daardoor een enorm leuk thema! Kent u de boeken van vos en haas nog niet? Dan is het zeker de moeite waard om er eens één uit de bibliotheek te lenen en thuis voor te lezen....

Een aantal kinderen heeft het eiland geknutseld bij de werktafel. Inmiddels zijn we daar klaar mee en worden er nu vossen en hazen gemaakt van kosteloos materiaal. De kinderen van groep 3 schrijven daar ook woorden bij als -poot- of -staart- want dat zijn letters die wij al kennen. Kinderen van groep 2 mogen dat natuurlijk ook doen, maar hoeven dat nog niet.

Vandaag hebben we gerekend met vos en haas. Want Rob (een zeehond) komt af en toe naar hun eiland gevaren met mooie en lekkere spulletjes. Je kunt iets bij hem kopen met schelpen. In het verhaal hadden vos en haas nog maar 10 schelpen over. Zo kwamen we op de 'vriendjes van 10'. Denk daarbij aan 8 en 2 die bij elkaar horen of 3 en 7 etc. In de kring gingen we een 'winkelspel' uitspelen en natuurlijk uitrekenen hoeveel we moeten betalen en dan nog over hebben. De kinderen konden daarna een handvouwsel maken met de vriendjes van 10 erin. Zo kunnen ze dit oefenen!

29/09/2017 - schoolreis

Wat een heerlijk schoolreisje hebben we achter de rug! Het was enorm gezellig en leuk met elkaar en natuurlijk een beetje spannend...want je gaat niet zomaar elke dag kamperen met de klas. 
De eerste dag zijn we doorgereden naar Sprookjeswonderland. Bij aankomst eerst even een koekje en een pakje drinken gedaan. Daarna hebben ze in groepjes rondgelopen en alle attracties uit mogen proberen. Van 'de hekspeditie' tot 'het schommelschip'. Tussen de middag kregen we patatjes met een snack en drinken. Nadat de buikjes gevuld waren, mochten we nog verder door in Sprookjeswonderland. Aan het einde nog even een ijsje met elkaar gegeten en toen op naar de camping. We hadden een heerlijk plekje op camping 'de gouwe stek'. De tenten stonden al klaar op een groepsveldje. Inmiddels was de zon echt doorgebroken en konden de kinderen zich heerlijk vermaken op de camping. Grote trampolines, een klim-en klauter piratenschip, spelletjes en natuurlijk ook de tent inrichten. In de avond, nadat we broodjes knakworst en een toetje op hadden, hebben we een groot kampvuur gemaakt. Daar mochten de kinderen genieten van marshmallows...
Uiteraard nog een verhaaltje voor het slapen gaan gedaan en toen waren de kinderen bekaf! Ze wilden graag naar bed, dus klaargemaakt voor de nacht. En wat hebben alle kinderen het goed gedaan. Wat was het gezellig. Ook toen we de volgende ochtend heel veel regendruppels hoorden....er werden spelletjes gespeeld, gekleurd of gewoon dapper door de blub! Gelukkig klaarde het in de loop van de ochtend wat op. We mochten naar het Zuiderzeemuseum en hebben daar nog even gezellig rondgelopen. Toen met de boot terug naar de parkeerplaats bij het station en op naar school. Wat een leuke herinnering hebben we aan ons schoolreisje!

De foto's komen binnenkort naar u toe in de mail via een bestandje!

19/09/2017 - de tent

Vos en haas zijn op het eiland. Ze gaan een tent bouwen. "Nee, een tent bouw je niet" zegt haas..."een tent zet je op". De kinderen bekijken in kleine groepjes foto's van verschillende soorten tenten. Ze bespreken met elkaar wat ze zien of weten. Ook noteren/tekenen ze hun voorkennis bij de foto's. In de grote kring wisselen we dit uit. 

Gelukkig komt het met vos en haas ook wel goed met die tent. Met stenen zetten ze het tentdoek strak. Zo kunnen ze er goed in! Wat zullen ze nog meer meemaken op het eiland?

Ondertussen hebben wij ook een tentje staan. Zo kunnen we alvast wat camping-ervaring opdoen. Op een ochtend komt juf met een overvolle en veel te kleine reistas op school. Hoe moet dit nu? Wat neem je eigenlijk mee op schoolreis? De kinderen gaan met elkaar overleggen wat zij graag mee zouden willen. Dat gaat van luchtbed, naar playmobil, naar boeken...
We wisselen in de grote kring met elkaar uit wat nu echt handig zou zijn. Hiervan maakt groep 3 een onthoudlijstje in hun lees/schrijfschrift. Wij zijn er klaar voor!

12/09/2017 - info avond

Op dinsdag 19 september is de informatie avond van groep 2/3. U komt toch ook? We zullen vertellen hoe een dag in onze groep eruit ziet, maar ook praktische zaken zullen aan bod komen.

Een aantal ouders kennen wij al van de rode groep, maar voor ons zijn er ook een aantal nieuwe gezichten bij. De komende periode kunnen wij 'kennismakingsgesprekken' voeren. Mocht u behoefte hebben aan zo'n gesprek, dan bent u natuurlijk welkom! Hiervoor kunnen we een inschrijflijst ophangen, maar u mag ook een afspraak maken bij de leerkracht.

12/09/2017 - vos en haas

Vos en haas zijn op een eiland terecht gekomen. Maar wat is een eiland eigenlijk? We bekijken mooie illustraties van verschillende eilanden en bespreken deze eerst in tweetallen. Daarna wisselen we in de grote kring uit wat we zien, denken of weten. Ook komen er meteen vragen naar voren: wie is eigenlijk de baas van een eiland? Hoe zit het met eb en vloed bij een eiland? Hoe krijg je een kokosnoot uit de palmboom? Deze vragen schrijven we op.

Groep 3 krijgt de letter -ei- aangeboden. Weten we nog meer woorden waar we de ei in horen? In ons lees/schrijfschrift plakken we de illustratie van het eiland en noteren wat we al over een eiland weten. Dit gaan we nog presenteren aan elkaar. Want van je eigen tekst terug lezen leer je heel veel! Ook kunnen de kinderen elkaars leesboekje lezen...

De kinderen van groep 2 maken een mooie tekening over een eiland. 
Bij de werktafel maken we - dit ben ik- tekeningen; dit wordt onze verjaardagskalender!

12/09/2017 - vos en haas op een eiland

Hallo allemaal! Welkom op het blog van groep 2/3! Wij hebben er weer zin in en gaan er een gezellig schooljaar van maken...

In de eerste schoolweek zijn we meteen van start gegaan met ons nieuwe thema over 'vos en haas op een eiland'. In het boek zat een opgevouwen landkaart. In de kring hebben deze eens met elkaar bekeken en besproken. Waarvoor zal het zijn? De kinderen hadden al vele ideeën! Zo wisten ze te vertellen dat er misschien  bij het kruis wel een schat zou liggen. En de pijl is het pad ernaartoe. De pijltjes onderaan zijn van een kompas; die wijst je de weg naar het noorden. De golven zijn van het water, dus het is een eiland. Maar van wie zou die kaart eigenlijk zijn? We lezen het eerste gedeelte uit het boek: vos en haas zijn op vakantie op een eiland. Een mooie link naar onze eigen vakantie verhalen. Deze wisselen we uit in tweetallen en daarna nog een aantal in de grote kring. De kinderen van groep 3 maken prachtige tekeningen over hun vakantie en schrijven daar een zin bij. Kinderen van groep 2 mogen dit natuurlijk ook doen. 

Door de week heen werken we rondom het boek. Zo leren de kinderen de letter -v- of het woord -vos-. In het lees/schrijfschrift van groep 3 werken we rondom de geleerde woorden of letters. Zo tekenen de kinderen een mooie vos, maar schrijven ze er ook bij wat ze al weten. 

De eerste week vliegt voorbij. We hebben met elkaar het lokaal en de nieuwe spullen verkend. We moeten even wennen aan ons nieuwe roooster en hebben het vooral al meteen heel gezellig met elkaar. Er is hard gewerkt!