Groep 4

Al het nieuws op een rijtje uit deze groep.

Groetjes,
Juf Tessa en juf Bianca

18/01/2019 - Rapporten

De juffen zijn weer keihard aan het werk om voor ieder kind een mooi rapport te schrijven. In de gang komen de inschrijflijsten te hangen voor de rapport gesprekken. Kijk goed op de lijst bij wie je  je moet inschrijven....

18/01/2019 - Thema van mond tot kont!

Vanaf nu gaan we werken met ons nieuwe thema van mond tot kont. Wat gebeurt er allemaal in je lijf wanneer je eet. Dit thema sluit mooi aan op ons vorige! We gaan gericht bronnnenonderzoek doen, wat doet je tong, je tanden en waarom is speeksel? Hoe proef je, hoe slik je en komt het dat je je kan verslikken.....We hopen dat de kinderen de komende tijd leuke informatie kan vertellen aan de eettafel.

 

18/01/2019 - Opruimen

Donderdag hebben alle kinderen super hard gewerkt om de gymzaal weer op te ruimen. Tussendoor moest ook nog even gezwommen worden! In week 5 zal de laatste zwemles zijn!

Toen de gymzaal leeg was zijn we met de kinderen die dat wilden gaan Pipi Langkous dweilen! natuurlijk een groot succes! Ouders die 's morgen geholpen hebben, super bedankt!

18/01/2019 - Het 22 sterrenrestaurant was een groot succes!

Een super geslaagde avond! De kinderen liepen als ware ober en kok rond! Wat waren we trots en hebben we veel gezien, wat we onze kindere graag willen leren! Zelfvertrouwen, durf, omgaan met je zenuwen, doorzetten, goed in je rol, de juiste taal en handelingen bij spel, samenwerken, creativiteit, lekker koken, goed voor je gasten kunnen zorgen....Kortom, heel veel! We willen alle ouders super bedanken die deze themaperiode geholpen hebben bij het koken en deze avond als gast aanwezig waren!

16/01/2019 - Ons 22 sterren restaurant

Vanavond is het zover... Dan is ons 22 sterrenrestaurant geopend. Hier is een hele voorbereiding aan vooraf gegaan.

We hebben ons verdiept in de verschillende rollen. Wat doet een ober/serveerster? Wat doet een kok? Wat doet een gastvrouw/gastheer? Wat hebben ze aan? Wat gebruiken ze? En hoe doen ze de dat? Welke rollentaal hoort hierbij? Om hier achter te komen zijn we met elkaar in gesprek gegaan. Wie weet het? We hebben experts uitgenodigd. Ook hebben we gelezen en illustraties en filmpjes bekeken.

Ook zijn we het restaurtant ingedoken. Wat gebeurt hier allemaal? Wat is er nodig? In de klas hebben we ons eigen restaurant ingericht. We hebben onderzoek gedaan naar de verschillende benodigdheden. Ervaringen uitgewisseld. Wie is er wel een in een restaurtant geweest? Ook hebben we onze eigen gerechten geknutseld. Hier hebben we vervolgens onze eigen menukaart bij gemaakt. Hierdoor wordt het lezen/schrijven gekoppeld aan het spel. Bestellingen worden uiteraard genoteerd. Hierbij komt ook woordenschat kijken. We hebben het bv. over ingrediënten, reserveren, bestellingen, voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht gehad. Geldrekenen komt hierbij aan bod. Bij alle gerechten hebben we prijzen bedacht. Er moet natuurlijk ook betaald worden in het restaurant. Hoe duur is de rekening? Hoe betaal ik dat? Een bon maken. Wisselgeld uitrekenen.

Ook het koken hebben we geoefend. Steeds in groepjes hebben de kinderen gerechten gemaakt. Hiervoor moesten we recepten lezen, recepten schrijven, uitproberen met eigen recepten. Hierbij komt ook rekenen kijken, want de ingrediënten moeten afgewogen worden, de oven moet op een bepaalde temperatuur, we hebben met tijd te maken.

Voordat we met het echte restaurtant konden starten zijn we ook gaan oefenen met de obervaardigheden. Alle kinderen hebben hun oberdiploma gehaald.

En dan ons echte restaurant. We zijn begonnen met het maken van een uitnodiging. Eerst een uitnoding bekeken en met elkaar besproken wat er op moet. Hierbij hebben we met woordvelden en het aanvullen van woordvelden gewerkt. Elk kind heeft vervolgens de eigen reservering gedaan. Hier is een gesprek aan vooral gegaan. Wat moeten we dan weten en noteren?

Het takenpakket vanf het restaurant werd verdeeld.
Er is een restaurantgroep. Zij zijn verantwoordelijk voor de inrichting. Ze moeten dus zorgen voor het maken van groepjes. Alle ouders hebben gereserveerd en aangeveven met hoeveel ze graag willen zitten. Er moeten tafels geregeld worden. Tafelkleden, placemats. Een plattegrond moet er komen, zodat we weten waar alles moet komen te staan en wie waar komt te zitten.
Er is een keukengroep. Zij zorgen voor de keuken en al het kookgerei in de keuken. Maar er moeten ook genoeg borden, glazen, bestek etc. komen.
Er is een groep die over het entertainment gaat. Wie gaan er optreden? Wat gaan ze doen? Wellke spullen moeten we klaar zetten? Wanneer doen we doen we dat en wie gaat wat presenteren?
Er is een gaderobe groep. Zij regelen de kaptokken, nummertjes etc.
Er is een financiëngroep. Zij gaan over het geld. Wat hebben we uitgegeven aan boodschappen? Wat gaan de ouders betalen? Hoe zorgen we ervoor dat we weten dat iedereen betaald heeft? Bonnen maken. Fooi uitrekenen.
En er is een groep die over de verlichting gaat. Welke lampjes gaan we gebruiken? Hoe maken we het gezellig? Wat doen we op de tafels?

Samen hebben we nagedacht over het menu. We hebben geoefend met het maken van het menu. Recepten lezen en bespreken. Hoe moeten we het maken? Welke ingrediënten gebruiken we en hoeveel waarvan? Ervaring opgedaan in de keuken.  Een aantal gerechten moest ook van te voren gemaakt worden. Alle kinderen hebben een eigen menukaart gemaakt. Hierbij moesten ze heel precies en netjes schrijven.

Ook creatieve activeiten zijn aan bod gekomen. Je menukaart mooi versieren. De placemats zijn door de kinderen zelf gemaakt. Een gezellig lampje op de tafel.

De verschillende rollen en bijhorende taal hebben we veel geoefend. Hoe verwelkomen we onze gasten? Hoe noteren we bestellingen? Enzovoorts.

Nu gaan we ons 'echte' restaurant inrichten met elkaar. En dan vanavond komen onze gasten eten. Spannend! Maar ook heel leuk.


 

 

08/01/2019 - Allemaal een gelukkig Nieuwjaar!

We hopen dat iedereen een hele fijne vakantie achter de rug heeft! In het nieuwe jaar zijn we druk aan het werk om ons 22 sterrenrestaurant goed voor te bereiden! Er wordt al druk gereserveerd, we zijn de menukaarten aan het maken, hard aan het oefenen met bakken en koken! We werken in verschillende groepen: entertainmentgroep, garderobe, keuken, restaurant, lichtplan, financiën.In deze groepen zorgen we allemaal voor belangrijke voorbereidingen. Wij hebben er onwijs veel zin in!

Deze periode gaan we ook koken, oefenen met het bakken van pannenkoeken, maar ook het voor en nagerecht vast maken. Mocht u het leuk vinden om ons te helpen, kijk dan op de gang waar we ouders bij kunnen gebruiken.

Wanneer 16 januari ons restaurantavond voorbij is, gaan we verder met het thema van Mond tot kont. We doen dan onderzoek naar wat er in ons lijf gebeurt, wanneer je eet....

 

06/12/2018 - Sinterklaas

Eerst met zijn allen zingen en dansen op het plein! Tot uiteindelijk Sinterklaas met sleepauto het plein op kwam..... In de klas lekker sintslingers maken, woordzoekers en kleurplaten.... Terwijl juf op de piano sinterklaasliedjes speelt, die lekker meegezongen kunnen worden. Om 11 uur kwam Sinterklaas in de klas, kinderen gingen een dansje doen en we zongen mooie liedjes! Het was een super leuke dag!

Alle hulpsinterklazen bedankt!

21/11/2018 - Fruit, fruit en nog eens fruit

Het schoolfruit is weer gestart. Dit past mooi in ons thema. Vorige week hebben we ons verdiept in fruit. Welke soorten kennen we? Deze hebben we getekend en in een beker gestopt. Vervolgens zijn we met onze beker uit gaan wisselen. Wanneer we nieuwe soorten hoorden hebben we deze aangevuld. Na het luisteren van een liedje over fruit zijn we weer verder gaan aanvullen.

Deze week zijn we aan de slag gegaan met fruit. We hebben eigen creaties gemaakt. Hier kwam van alles naar voren. Sommige kinderen waren geïspireerd door voorbeelden van het bord zoals dolfijnen van bananen en egeltjes met druiven. Sommige kinderen zijn met eigen ideeën aan de slag gegaan. Zo kwamen er pietjes en paarden. Het werken met fruit deden we in circuitvorm. Ondertussen kwamen ook het bouwen van een restaurant en het sorteren en naambordjes maken in ons restaurant aan bod.

Naast fruit zijn we ook met aardappels aan de slag gegaan. Waar komt de aardappel vandaan? Hoe groeit hij? Wat kun je ermee? Na ons onderzoek zijn we echte frietjes gaan maken.

21/11/2018 - Opening thema restaurant

Het is al weer even geleden dat we ons nieuwe thema zijn gestart. Als intro op het thema hebben de kinderen kennis gemaakt met de verschillende rollen.  Inmiddels zitten we er middenin. We hebben al gelezen en uitgewisseld over de kok en de ober. Wat doen zij dan precies? Wat moeten wij dan nog gaan leren? Wat gebruiken ze? In onze themahoek komt deze opgedane kennis mooi terug. We zien het rollenspel steeds meer ontwikkelingen. 

06/11/2018 - De Lampionnenavond

Met de lampionnenavond halen we altijd geld op voor een goed doel, dit keer is het Sulawesi, een eiland in Indonesië waardoor natuurgeweld allerlei problemen zijn ontstaan! Ook groep 4 haalt hier geld voor op! Dit doen we door tomatensoep en broodjes hot dog te gaan verkopen! De tomatensoep hebben zelf we gekookt!

06/11/2018 - Ons 22 sterrenrestaurant!

Wat hebben we een super goede start van het thema! Ons 22 sterren restaurant is officieel geopend door juf Tessa. Zij stond als gastvrouw de kinderen welkom te heten en verwees hun naar de juiste tafel. Heeft toen als kok een lekkernij bereidt en deze uiteindelijk als ober opgediend. Het idee is dat de kinderen aan het einde van het thema genoeg weten om ook als gastvrouw, kok en ober een echt 3 gangenmenu voor de ouders te bereiden en op te dienen...... De restaurantavond vindt plaats op woensdag 16 januari 2019! Noteer deze datum alvast in de agenda! 

De komende periode zullen de kinderen leren wat deze verschillende rollen allemaal inhouden! Wat doet een kok, wie kookt er al eens en wat moeten we allemaal kennen en kunnen? We doen onderzoek naar allerlei keukengerei. We doen onderzoek naar proeven en beschrijven ons lievelingsgerecht! Kortom er staat weer heel veel op het programma!

16/10/2018 - De thema afsluiting

Wauw wat is er hard gewerk! Woensdag thema afsluiting dus deze week alles over de huisdieren afgerond. In groepjes zijn de kinderen met een dier aan de slag geweest. Ze hebben zelf nagedacht over de tentoonstelling en wat ze daar allemaal zouden willen neer zetten. Ook hebben ons nog even goed in onze eigen informatieboekjes verdiept. Wat weten we nu eigenlijk allemaal? De laatste knutsels , bouwwerken en teksten afgerond. Iedereen is inmiddels bij de dierartsenpraktijk aan de slag geweest, dus ook de intake verloopt inmiddels soepel.

03/10/2018 - Spelen in de dierenartspraktijk

In de dierenartspraktijk wordt door de kinderen supergoed gespeeld! De klant wordt goed te woord gestaan door de doktersassistente. Gegevens worden in de computer getypt en de juiste vragen worden gesteld: Wat is er aan de hand en weet u ook hoe het gebeurt is? Wacht U maar even in de wachtkamer, dan zal de dierendokter er even naar kijken. Het moet toch echt gehecht worden en misschien even een röngenfoto? Onze huisarts kan dit allemaal! In de klas hebben alle kinderen leren hechten en hebben de kinderen eigen röntgenfoto's gemaakt van allerlei verschillende dieren.

 

03/10/2018 - Hond Tosca in de klas

Vandaag hadden we bezoek van Tosca de hond in de klas. De hond van Amelie. Kinderen mochten vragen stellen. En natuurlijk even aaien. Tosca was er helemaal zenuwachtig van en kwispelde en wilde vooral spelen. Nadat Tosca weer lekker naar huis mocht, gingen de kinderen aan het werk. We maakte een woordveld over de hond! Wat weten we al en wat willen we nog weten? Wat weet ik zelf en wat wten we samen? Daarna gingen we een tekst over de hond lezen en kijken wat we hierdoor nog meer te weten konden komen. Ja U hoort het goed, in groep 4 doen we al echt bronnenonderzoek! Tijdens de thema-afsluiting kunt er alles over lezen in de themaboekjs van de kinderen!

03/10/2018 - Schoolreis van groep 4!

Wat heeft groep 4 een super leuk schoolreisje gehad! Lekker spelen bij speeltuin de Swaan! Met zijn allen op de hoge springkussens, varen in de bootjes, crossen op skelters en lekker klimmen en klauteren! We hadden marsel met het weer, een heerlijk zonnetje, zodat we zelfs nog op het waterbed met de waterslang konden spelen! Daarna naar de camping, lekker spelen op het piratenschip en in de tenten. Lekker broodjes hamburger eten en daarna het dierengeluidenspel. Spannend in het donker! De ouders die kwamen helpen deden het geweldig als kip, aap, slang, poes, ezel, haan, etc! Nog super bedankt voor het helpen! Daarna lekker pyjamadisco en toen lekker slapen! De volgende nog even lekker spelen, opruimen en zwemmen! Het is allemaal super goed verlopen! Tijdens de thema-afsluiting prestenteren de kinderen hun schoolreisverslag en zullen we wat foto's laten zien! 

19/09/2018 - schoolreisje!

Dinsdag 25 september is het zover. We gaan op schoolreis.
Dinsdag gaan we naar speelpark de Swaan. In de middag gaan we richting de camping. Hier gaan we de tenten inrichten, lekker spelen en eten. 's Avonds doen we een dierengeluiden spel bij de camping.
Woensdag zijn we op de camping en bij mooi weer gaan we richting het strand. Bij slecht weer wijken we mogelijk uit naar het zwembad.
 
Wat moeten de kinderen mee?
Een tussendoortje, drinken en lunch voor dinsdag
Droge kleding
Slaapzak
Luchtbed
Slaapkleding (het is koud 's avonds)
Toiletspullen
Knuffel
Kleding voor woensdag
Zwemkleding in een plastic tas
Eventueel een spelletje om in de tent te doen
Een lekker snoepje om uit te delen (dit verzamelen we in bak in de klas)
 
Maandag zullen we met elkaar de tenten en auto's gaan indelen. Dit krijgen de kinderen dan ook mee naar huis.
Er is een aanhanger geregeld voor de spullen. Dinsdagochtend verzamelen de auto's op de parkeerstrook naast de school. De spullen kunnen meteen de auto's in. Het is handig wanneer de kinderen een tas met het lunchpakket, handdoek en zwemkleding (en droge kleding) bij zich houden. We verzamelen even in de klas. Rond 8.45 uur zullen we vertrekken en kunnen jullie ons uitzwaaien.
Woensdag 26 september zijn we om 14.30 uur weer op school.
Donderdag mogen de kinderen uitslapen, we willen wel gewoon naar zwemles! Graag om 9:15 aanwezig, zodat we de bus kunnen halen. Er is opvang om half 9 en mochten de kinderen meer rust nodig hebben; we zijn om 11 uur weer terug van zwemmen.

05/09/2018 - De dierendokter...

Is een huisdier ziek? Gewond misschien? Geen probleem! Er werken ook dierendokters in onze klas! We gaan hier goed onderzoek naar doen, erover lezen en werken! In de spelhoek spelen we na wat we geleerd hebben!

05/09/2018 - We zijn weer lekker begonnen!

Waf, snuf, miauw, blub! Ja groep 4 werkt dit thema rondom huisdieren! We zijn al lekker begonnen! We hebben zelfs een eigen huisdier in de klas! 3 guppy´s waar kinderen steeds goed voor moeten zorgen! Eerst moeten we nog heel veel onderzoek doen naar onze guppy´s! Wat zijn dit eigelijk voor diertjes, hoe moet je ze verzorgen, wat eten ze en hoevaak? Kortom, groep 4 heeft genoeg te doen en te leren!

We vinden het leuk om hierover te vertellen via dit BLOG! En natuurlijk tijdens onze informatie avond! We maken steeds foto's, zodat we echt over jullie kinderen vertellen. We hopen dat iedereen komt, zodat we door het schooljaar heen al vele vragen beantwoord zullen hebben! De informatie avond is maandagavond 17 september om half 8!