Leerling - groepen - groep Jo-Nele/Francisca

Al het nieuws op een rijtje uit deze groep.

Groetjes,
Juf Jo-Nele en juf Francisca

14/01/2019 - juf Sasja

Na de kerstvakantie hebben we een nieuw gezicht in de groep; juf Sasja. Zij is een nieuwe leerkracht bij ons op school en gaat lesgeven in onze groep 3 (op de maandagen) en in groep 4 (op de vrijdagen).
We boffen maar, want dat betekent dat wij op maandag twee juffen in de groep hebben! Zo kan juf Sasja ons fijn helpen bij het lezen/schrijven en rekenen, maar gaat ze bijvoorbeeld ook schrijfdans geven aan kleine groepjes (activiteit voor de ontwikkeling van de fijne motoriek).

11/01/2019 - zwemles vanaf week 6

Vanaf week 6 hebben wij zwemles met onze groep 3. De zwemles zal plaatsvinden op de dinsdagen. We zullen rond 10 uur met de bus richting het zwembad rijden en komen rond 11.40 uur weer op school. Welke ouders zouden hierbij willen helpen? Het gaat om het meerijden in de bus en helpen bij het omkleden. U kunt zich opgeven bij juf Francisca! Het zou fijn zijn wanneer we meerdere ouders hebben, zodat we een roulatie kunnen doen....

Op vrijdag 12 april is er schoolvoetbal voor de kinderen van de groepen 3/4. Het vindt plaats op VV Schagen na schooltijd. De kinderen kunnen zich hiervoor opgeven. Boven de oranje bakken hangt de inschrijflijst. Mochten wij een team kunnen vormen, dan zoeken we ook een coach hiervoor. Misschien is er een ouder die dat op zich wil nemen?

 

11/01/2019 - groep 3 in het wild

Na een heerlijke kerstvakantie zijn we afgelopen maandag weer aan de slag gegaan. Op verschillende tafels lagen allerlei wilde dieren. De kinderen gingen in kleine groepjes deze dieren bekijken, bespreken en natuurlijk ermee spelen. Een aantal kinderen nam een dier mee de kring in om deze eens in de grote kring te bekijken en bespreken: wat zien we? wat denken we? wat weten we al?
Daarna hebben de kinderen een eigen woordveld gemaakt over wilde dieren. Want welke dieren zijn er eigenlijk echt wild? Deze woordvelden hebben we aan elkaar voorgelezen en aangevuld. Ook hebben we in de middag een houtskool tekening gemaakt over een dier naar keuze. Deze kunt u in de klas bewonderen. Bij de houtskooltekening is een mooie volle zin geschreven door de kinderen.

Verder hebben we deze week in tweetallen in de boeken gesnuffeld. De kinderen werden razend enthousiast en lieten elkaar allerlei mooie vondsten zien waar leuke gesprekken uit kwamen. Ook hebben ze één lievelingsdier gekozen, waar ze dit thema mee aan de slag zullen gaan.
Op een praatplaat konden de kinderen van alles zien over verschillende wilde dieren. Nadat ze zelf eerst goed gekeken hadden, hebben ze in tweetallen uitgewisseld wat ze ontdekt hadden. Over deze praatplaat hebben ze een aantal zinnen geschreven. Natuurlijk gaan we deze nog teruglezen en voorlezen aan elkaar.

Bij de bouwtafel wordt gespeeld met een playmobil jungle van juf. Omdat de eerste groep jongens er niet weg te krijgen was, hadden de meiden een voorstel. Je mag met je groepje twee keer daar spelen en dan mag er weer een ander groepje. Ook gaan we aftekenen wie er al geweest is. Een mooi gesprek met elkaar waarin ze samen tot een oplossing gekomen zijn; knap hoor!

 

20/11/2018 - muzikanten in de klas

Vandaag krijgen we een groepsbezoek van juf Colette en juf Natjasja. Zij zijn muziekjuffen bij de muziekschool bij de bibliotheek. Juf Colette heeft harpen mee en juf Natasja heeft dwarsfluiten mee. Ze willen de kinderen laten kennis maken met bijzondere instrumenten. Ze vertellen over deze instrumenten, laten ze horen en de kinderen mogen ook uitproberen. Wat een heerlijk muzikaal uurtje!

20/11/2018 - sint is in het land

Na de herfstvakantie zijn wij begonnen met ons thema 'dat staat je goed'. We hebben eerst eens gekeken naar onze eigen kleding; wat heb je aan? wat draag je graag? wat heb je thuis in de kast liggen? etc De kinderen hebben zichzelf getekend en daar een woordweb bij geschreven. Nav het woordweb hebben ze een stukje tekst geschreven over hun eigen kleding.

Inmiddels zijn we alweer een paar stappen verder. We hebben illustraties bekeken over de kledingwinkel en met elkaar bedacht wat wij nodig hebben om een eigen kleding winkel te kunnen maken als themahoek. We hebben er samen hard aan gewerkt; welke kleding passen we? hoe maken we een pashokje? hoe duur zijn de kleren en kunnen we daar een prijslijst van maken? etc Er is een prachtige spelhoek gekomen. Aankomende woensdag gaan de kinderen naar een 'echte' kledingwinkel waar ze nog eens goed gaan bekijken en vragen hoe het er nu echt aan toe gaat.

Gister hebben we van juf het verhaal gehoord over het kleine pietje. Hij mocht eindelijk mee naar Nederland, maar was zijn pietenkleding vergeten. Daar zat hij dan in zijn slippers en t-shirt kou te vatten. Wij gingen hem helpen door een onthoudlijstje voor hem te maken. Zo weet hij wat hij in de koffer moet stoppen wanneer hij volgend jaar weer mee mag.
Maar vandaag kregen we een beetje een ondeugende brief van dat kleine pietje; hij wil dat we nieuwe kleren gaan ontwerpen voor de pieten, maar ook voor Sint. Hij denkt dat ze wel een beetje zijn uitgekeken op hun kleding. De kinderen hebben eerst met elkaar gebrainstormd en deze ideeën in een woordveld opgeschreven. Van de week gaan we daar natuurlijk mee verder; want we gaan een ontwerp tekenen en bij de werktafel kunnen ze hun pak gaan knutselen van papier, stof of ander materiaal. We zijn benieuwd wat voor feestelijke pakken ze zullen bedenken!

Ook staat er in onze klas een waar 'kantoor voor Sint en piet'. Want ook het Sinterklaasthema gaat natuurlijk niet aan groep 3 voorbij. Hier kunnen de kinderen als Sint en piet aan de slag gaan. Ze vragen de kinderen bijvoorbeeld welke wensen ze hebben en die worden genoteerd in het grote boek van Sinterklaas of in het pietenschrift!
Aankomende donderdag mogen de kinderen hun schoen zetten in de klas (hier gebruiken we de gymschoenen voor). We zijn benieuwd wat ze ons zullen brengen!

 

 

 

 

16/10/2018 - einde eerste thema

 

De afgelopen week nog hard gewerkt aan de laatste thema activiteiten. Zo heeft een groepje kinderen ieder een eigen verhalen boek gemaakt over vos en haas. Ze hebben hun eigen avontuur op het eiland bedacht, erover getekend en een tekst erbij geschreven. Een hele klus, maar wat zijn de boekjes goed gelukt!
Ook hebben de kinderen in de zandtafel, de bouwhoek of bij de bouwtafel gewerkt over het onbewoonde eiland waar vos en haas belandden. Hiervan is een foto gemaakt en daar hebben de kinderen weer een tekst bij geschreven.
Zelf zijn de kinderen ook bezig met eigen knutsels, boekjes en andere creatieve plannen die binnen het thema passen. Andere kinderen binnen de groep krijgen daar weer inspiratie door en gaan dan met een eigen plan aan de slag. Zo is een groepje jongens heel creatief bij de constructie hoek; ze hebben vos en haas gemaakt, maar ook de tent, de sterren, de boot en het vliegtuig waar ze misschien wel mee gekomen zijn....
Inmiddels hebben we ook flink wat signaalwoorden hangen waardoor we steeds meer letters leren lezen. En dat is niet zomaar wat! We zijn gedurende de dag veelal bezig rondom deze letters en bedenken allerlei spelletjes en andere activiteiten hiermee.
Na de herfstvakantie weer verder....maar voor nu: fijne herfstvakantie!

02/10/2018 - hazen

Deze week de haas eens beter bekeken....Hoe ziet het woord -haas- er eigenlijk uit? Welke letters zijn nieuw en waar kun je die nog meer voor gebruiken? We hebben dus een nieuw signaalwoord hangen in de klas; wanneer je dan de h,aa of s nodig hebt of moet lezen, kun je het hier even opzoeken wanneer je het niet meer weet.
Ook hebben we met alle letters die we nu geleerd hebben, nieuwe woorden gemaakt en gelezen. Ook doen we in de klas spelletjes met de woordkaarten die bij het thema horen. Zo is de bedoeling dat de letters geautomatiseerd worden. En natuurlijk maken we ook veel eigen schrijfsels!

Zo hebben we deze week dus die haas eens beter bekeken. Want wat weet jij eigenlijk al over de haas? De kinderen denken zelf na, noteren het op een blad en presenteren deze in de kring. Zo weten we meteen wat iedereen heeft bedacht. En is dat iets wat je denkt of zeker weet? En wanneer we het niet zeker weten....dan moeten we het dus opzoeken. Zo komen er mooie onderzoeksvragen naar voren.
Bijvoorbeeld dat we toch echt willen weten wat een haas nu precies eet. En wie nu eigenlijk zijn vijanden zijn....
Nog een hoop te doen dus.

Met een klein groepje kinderen zijn we ook begonnen met het maken van een eigen avonturen boek over vos en haas. De eerste bladzijde is al gemaakt. Vos en haas zijn bij allemaal aangekomen op het eiland. En wat ze daar gaan meemaken? Dat zullen we nog merken!

25/09/2018 - kennismakingsgesprekken

Deze week worden de lijsten opgehangen voor de kennismakings gesprekken. U kunt zich inschrijven bij juf Jo-Nele of bij juf Francisca. Tijdens dit gesprekje blikken we even terug op de afgelopen weken; hoe gaat het? hoe komt het kind thuis van school? Misschien zijn er nog bepaalde bijzonderheden of zorg te bespreken...dat kan dan tijdens dit gesprek. Schrijft u zich ook in!

25/09/2018 - ons thema

Vos en haas zijn inmiddels al wegwijs op het eiland. Ze hebben een rondje gelopen, een tent opgezet, een prachtige sterrenhemel gezien, schelpen gevonden...en....haas heeft ook wel wat last van heimwee. Gelukkig hebben ze een 'luisterschelp' gevonden waarin geluiden te horen zijn die aan thuis doen denken.
Een aantal kinderen heeft een eigen eiland van vos en haas geknutseld. Daar zijn natuurlijk de woorden van het thema bij geschreven. Ook worden er prachtige eigen knutsels bedacht en gemaakt. Zo hebben Yasmine en Seleen de boot gemaakt van vos en haas. Want ja; hoe zijn ze anders naar het eiland gekomen?
In de bouwhoek en in de zandtafel worden volop eilanden gemaakt. Hoe zal het eiland van vos en haar eruit zien? We maken een foto van het mooie resultaat en de kinderen mogen daar hun eigen avontuur bij schrijven.
Bent u benieuwd naar onze schoolreis? We hebben een prachtig schoolreisverslag voor jullie gemaakt. Deze gaan we van de week in volgorde ophangen, zodat u kunt lezen wat we allemaal gedaan en meegemaakt hebben!

20/09/2018 - schoolreis groep 3

Afgelopen dinsdag en woensdag zijn we op schoolreis geweest in Callantsoog. Best spannend, want we gingen ook een avondje kamperen!
Toen de auto's ingeladen waren, zijn we eerst naar park 'wildrijk' gereden. Daar hebben we een heerlijke boswandeling gemaakt. Veel verschillende paddenstoelen gezien en genoten van de mooie natuur. Daarna zijn we doorgereden naar de Goudvis, waar de kinderen zich goed vermaakt hebben! Tussen de middag een patatje gegeten en in de middag een lekker waterijsje. Toen gingen we naar camping 'de Nollen'. Daar hadden de kinderen erg veel zin in. Op de camping eerst maar eens de tenten en het veldje verkend. Wat hebben ze zich goed vermaakt! In de avond hadden we broodjes knakworst, komkommer, tomaatjes en danoontjes toe. Ook maakten we een kampvuurtje waar ze marshmallows mochten roosteren. En natuurlijk een nachtje slapen in de tenten. Voor sommigen de eerste keer, anderen hadden dat al vaker gedaan. Wat hadden de kinderen het gezellig samen; een hele overwinning dat het gelukt is! De volgende ochtend samen een ontbijt gedaan en ze mochten hun eigen lunch klaarmaken. Op de camping was ook nog een leuke speeltuin waar we ons een uurtje vermaakt hebben. Als laatst zijn we nog naar de Helderse Vallei gegaan. Daar is een speeltuin, een kinderboerderij, een blote voetenpad waar we de vossenspoortocht konden doen. En helaas....toen kwam het schoolreisje op zijn eind! Een mooie herinnering waar we op terug kunnen kijken!

13/09/2018 - het eiland van vos en haas

In de bouwhoek, de zandtafel en op de kleine bouwtafel staan mandjes met materialen over ons thema. Zo zitten vos en haas er natuurlijk in, maar ook bomen, een touw, een rood doek (voor de tent), stenen, schelpen, blauw plastic of doeken om de zee te maken etc. De kinderen gaan in kleine groepjes het eiland van vos en haas maken; helemaal naar eigen idee/invulling. Natuurlijk horen we in het boek wel hoe het eiland eruit ziet, dus dat is de houvast. Ook mogen ze een avontuur voor vos en haas bedenken en uitspelen. Iets dat we in het boek gelezen hebben of een eigen avontuur bedenken. Ze kunnen ook nog de woordkaartjes lezen en bij de voorwerpen plaatsen. Dan maken we er nog een mooie foto van waar de kinderen hun tekst bij kunnen schrijven over het verhaal van vos en haas.

13/09/2018 - groep 3

Vandaag een spelletjes circuit georganiseerd met lees/schrijfspelletjes. De kinderen werken in groepjes van vier samen. Er is een letterkwartet, een letterlotto, scrabble junior, woordbakjes en magnetische letterdozen waarin ze zelf kunnen schrijven (over het thema). Ze doen enthousiast mee en hebben vandaag allemaal twee spelletjes uitgeprobeerd. En wat wordt er al 'gehakt', 'geplakt', gelezen en geschreven...Knap hoor!

06/09/2018 - start in groep 3

Welkom in groep 3!
De afgelopen dagen heerlijk begonnen met elkaar...het is natuurlijk even wennen aan twee nieuwe juffen, een nieuw lokaal en nieuwe activiteiten. Maar wat werken de kinderen al enthousiast met ons mee.
Maandag vonden we in het boek van 'vos en haas op een eiland' een landkaart. Deze hebben we eerst eens goed bekeken en aan elkaar vertelt wat we zien en denken/weten. We werden natuurlijk meteen nieuwsgierig naar de inhoud van het boek. Vos en haas gaan kamperen op een eiland en gaan daar allerlei avonturen mee maken. Wij hebben hierna in tweetallen onze vakantieverhalen uitgewisseld. Hierover maakten de kinderen een vakantietekening met een eigen tekst erbij.
Dinsdag hadden we een speurtocht. Met een plattegrond in de hand gingen de kinderen in tweetallen op zoek naar de geheime code; deze code kon het cijferslot op de schatkist open krijgen. Gelukkig is het ons gelukt. Er zaten allerlei thema spulletjes in over vos en haas.
We zijn deze week ook bezig geweest rondom de signaalwoorden -ik- en -vos-. Rondom deze woorden/letters doen we allerlei activiteiten zodat ze deze letters straks goed zelf kunnen lezen.
Donderdag stond er een vos op de kringtafel. De kinderen hebben weer eerst in tweetallen overlegd wat zij al wisten over vossen. Deze informatie hebben ze in de grote kring aan elkaar uitgewisseld. Daarna gingen ze in tweetallen opschrijven/tekenen wat ze al over de vos wisten. Deze brainstorm hangt in de klas. Natuurlijk weten we nog niet alles over de vos; dus gaan we ook nog in de boeken snuffelen en illustraties bekijken waar we van kunnen leren.

Al met al een heerlijke start gehad! We gaan er een gezellig en leerzaam jaar van maken met elkaar...